”Tällaiseen työyhteisöön on ilo saapua aamuisin” – Palkittu lauma paljastaa, miten menestys syntyy rennolla otteella
Syyskuinen juhlahumu täyttää Espoon Otaniemen Dipolin, kun iso joukko Compass Groupin työntekijöitä kokoontuu juhlistamaan kollegoitaan. Iloinen puheensorina, nauru ja liikutuksen kyyneleet värittävät Oscar-gaalan tyyliin järjestettyä tilaisuutta, jossa tutkintonsa suorittaneet sekä Be A Star -palkitut saavat ansaitsemansa aplodit.
Be A Star on Compass Groupin palkitsemisohjelma, jossa palkitaan työntekijöitä kymmenessä eri kategoriassa. Tunnustukset myönnetään compassilaisille, jotka ovat loistaneet työssään, ylittäneet odotukset ja parantaneet sekä kollegoidensa että asiakkaidensa arkea.
Palkittavat valitsee anonyymisti raati, joka koostuu yrityksen omista työntekijöistä. Tänä vuonna ehdotuksia tuli yli 300, joten jo finaalipaikka on merkittävä saavutus.
Vuoden 2024 Tähtilauma -palkinnon nappasi kuopiolainen ravintola Tietoteknia, jonka yhteishenki on poikkeuksellisen vahva. Kysyimme lauman ravintolapäälliköltä ja keittiömestarilta missä piilee lauman menestyksen salaisuus ja mitä vinkkejä he haluavat jakaa muille.
Toimiva lauma rakentuu yhteisistä tavoitteista ja yksilöiden vahvuuksista: ”Yksin olemme yksilöitä – ryhmässä on voimaa”
Ravintolapäällikkö Sanna Räihä ja keittiömestari Niko Kankkunen johtavat vuoden 2024 Tähtilaumana palkittua ravintola Tietotekniaa, joka koostuu seitsemästä ravintola-alan ammattilaisesta.
”Olemme yhdistelmä kokeneita konkareita ja uusia tulokkaita, mikä tekee laumastamme vahvan. Nuoremmat oppivat konkareilta ja me varttuneemmat saamme tuoreita näkökulmia heidän kauttaan,” ravintolapäällikkö Sanna Räihä toteaa.
Räihä johtaa Kuopion Tietoteknia-ravintolaa yhdessä keittiömestari Niko Kankkusen kanssa. He painottavat, että Tietoteknian lauman vahvuus syntyy yksilöiden monipuolisista taidoista ja vahvuuksista.
Tietoteknian laumaan kuuluvat Räihän ja Kankkusen lisäksi kokit Antti Leskinen ja Yvette Fataki, leipuri Eerika Heikkinen, kassatarjoilija Päivi Kauhanen ja ravintolatyöntekijä Eija Kröger.
”Meitä yhdistää rakkaus lajiin ja yhteinen päämäärä – halu tarjota asiakkaille parasta. Tätä työtä ei voisi tehdä näin intohimoisesti, ellei siitä nauttisi. Asiakaspalaute vahvistaa, että suunta on oikea. Yksin olemme vain yksilöitä, mutta ryhmässä on voimaa,” Kankkunen toteaa.
Kankkunen ja Räihä korostavat, että oppiminen on laumassa jatkuva prosessi. ”Ravintola-alaa ei opita pelkästään teoriassa – taidot karttuvat käytännön kautta. On uskallettava heittäytyä, kokeilla ja ottaa opiksi palautteesta,” Kankkunen selittää.
Tietoteknian laumassa on vahva palautekulttuuri. Korjaavaa palautetta ei pelätä, sillä se kehittää toimintaa.
”On tärkeää, että tunnemme toisemme ja osaamme antaa palautetta suoraan mutta ystävällisesti. Vaikka korjaavan palautteen saaminen ei aina ole helppoa, se on välttämätöntä. Ei ole järkevää käyttää tuntia väärään suuntaan ja sitten korjata virhe kahden tunnin työllä,” Kankkunen huomauttaa.
Tietoteknian laumassa myös keittiömestari saa palautetta.
”Olen herkkä antamaan palautetta muille. Kun itse teen virheen, otan ilolla vastaan kollegoiden palautteen – erityisesti, jos se on höystetty huumorilla,” Kankkunen naurahtaa.
Teksti: Janette Rosi, kuvat: Matias Honkamaa & Compass Group.