Tämä ristiriita johtaa yhä useammin työpaikan vaihtoon

Iso osa työntekijöistä on valmiita irtisanoutumaan, jos omat arvot eivät kohtaa työnantajan kanssa. Työnhakupalvelu Jobly tarjoaa työkalun, jonka avulla yrityksen vaikutus maailmaan näkyy jo työpaikkailmoituksessa.

Viime vuonna työelämäkeskustelussa pinnalle nousi quiet quitting, hiljaiset loparit. Yhdysvalloista lähtöisin olevassa ilmiössä asetetaan rajat ylitöille ja venymiselle, otetaan rennommin, eikä omistauduta työlle enemmän kuin on tarpeen.

Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa jalansijaa kerää nyt uusi ilmiö, conscious quitting, jossa työntekijät äänestävät jaloillaan, jos työpaikan arvot eivät kohtaa omien arvojen kanssa.

– Arvojen takia eroamisen aika on tulossa, kiteyttää Unileverin entinen toimitusjohtaja Paul Polman.

Polmanin teettämässä tutkimuksessa haastateltiin 4 000 työntekijää Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Vastausten perusteella suurin osa on tyytymättömiä työpaikkansa panokseen ympäristöasioissa ja yhteiskunnallisessa vastuussa.

Tutkimuksen mukaan lähes puolet voisivat harkita eroamista, jos työantajan arvot eivät kohtaa omiensa kanssa ja kolmasosa oli jo eronnut näistä syistä. Luvut ovat vielä suuremmat nuoremman sukupolven, milleniaalien ja Z-sukupolvea edustavien työntekijöiden kohdalla.

Yritysten vaikutukset näkyvät työnhaussa

Moni on tottunut pohtimaan vastuullisuutta kuluttajana, esimerkiksi ruokakaupassa ostoksia tehdessään. Nyt yhä useampi miettii asiaa myös työn kautta. Ihminen viettää ison osan elämästään töissä, mikä tekee siitä yhden isoimmista keinoista vaikuttaa maailmaan yksilötasolla.

Erityisesti nuoremman sukupolven kohdalla työpaikan vastuullisuus on yksi kriteeri työnhaussa. Isolle osalle työntekijöistä yrityksen vaikutus maailmaan on jopa palkkaakin tärkeämpi kriteeri työpaikan valinnassa.

– Työnhakijoita ohjaavat halu kuulua hyvään työyhteisöön ja yrityksen vaikutus yhteiskuntaan sekä ympäristöön. Työnantajan kanssa halutaan jakaa arvot, sanoo työnhakupalvelu Joblyn markkinointijohtaja Annika Ruola.

Joblyn arvopohjainen työnhaku mahdollistaa yritysten vaikutusten tarkastelun jo työnhakuvaiheessa.

– Ilmoituksissa näytetään teknologiayhtiö Uprightin vaikuttavuusdataa, josta selviää eri työnantajien positiiviset ja negatiiviset vaikutukset ympäristöön, yhteiskuntaan, terveyteen ja tiedon luomiseen. Työpaikkoja voi myös suodattaa positiivisten vaikutusten perusteella.

Vaikuttavuustieto perustuu yrityksistä kerättyyn valtavaan tietomäärään, jonka Upright analysoi matemaattisella mallilla. Se antaa realistisen kuvan yritysten ydinliiketoiminnan vaikutuksista.

– Ei ole olemassa hyviksiä ja pahiksia, vaan erilaisia vaikutuksia tuottavia yrityksiä. Sanomme yrityksille, että vaikutusten näkymistä ei kannata pelätä, koska on fakta, että kaikki liiketoiminta aiheuttaa sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia. Joku voi haluta juuri työpaikan, jossa negatiivisia vaikutuksia pääsee minimoimaan, Ruola sanoo.

Artikkeli julkaistu vuonna 2023.

Lue myös: Näin käytät tekoälyä työnhaussa
Lue myös: Työhaastattelu etänä – näin valmistaudut ja onnistut työhaastattelussa etäyhteydellä
Lue myös: Suvi on työskennellyt yli 40 ammatissa - “En vieläkään tiedä, mitä haluaisin tehdä isona”
Lue myös: Niko, 21, tuskaili huonojen arvosanojen kanssa, sitten hän lähti merille - “Se oli kyllä shokki”
Lue myös: Susanna on vaihtanut vakituisen työn neljä kertaa määräaikaiseen - "Tarinan opetus on, että lähde läpyttää”

Katso avoimet työpaikat. Jobly.fi

 

Artikkeli julkaistu vuonna 2023.