Nämä ovat kovimmat haasteet opettajarekrytoinneissa – ”Vuosi vuodelta vaikeampaa”

Kevät on opettajarekrytointien aikaa. Silloin hakijoita on paljon liikkeellä ja paikkoja eniten auki. Opettajien rekrytointiin liittyy muutamia erityispiirteitä, jotka on hyvä ottaa huomioon.

Tällä hetkellä erityisesti varhaiskasvatuksen opettajista ja erityisopettajista on kova pula. Myös ammatillisessa koulutuksessa on pulaa opettajista.

– Oppilaitokset kertovat, että opettajien löytäminen on vuosi vuodelta vaikeampaa. Siksi yhä useamman kanssa on käyty tärkeitä keskusteluja rekrytoinnin tehostamisesta, sanoo Joblyn Junior Account Manager Aatu Linna.

Koska oppilaitoksilla rekrytointeja tulee säännöllisesti, strateginen rekrytointimarkkinointi toimii paremmin kuin yksittäisiin paikkoihin keskittyminen.

– Silloin mietitään isommin, mitä voidaan tehdä tunnettuuden ja houkuttelevuuden kasvattamiseksi. Siihen liittyy esimerkiksi, miten hyvin työnantaja tunnetaan alueellaan. Mietitään oikea viesti ja saatetaan se kohderyhmän tietoisuuteen, Linna kertoo.

Rekrytointimarkkinoinnin tavoitteena on kertoa uuden työpaikan mahdollisuuksista. Parhaimmillaan se herättää mielenkiinnon niissäkin, jotka eivät ole edes ajatelleet vaihtaa työpaikkaa.

Esimerkiksi moni rakennusalan ammattilainen ei ole tullut ajatelleeksi, että voisi työllistyä oman alansa opettajaksi. Usein oma koulutus ja käytännön kokemus riittää, jolloin pedagogisen pätevyyden voi opiskella työn ohessa. Moni on tehnyt samoja hommia pitkään, jolloin vakaa työpaikka säännöllisillä työajoilla voi houkuttaa. 

– Kohderyhmät voivat olla opettajarekrytoinneissa yllättävän laajoja. Samoista ammattilaisista kilpailevat toki myös muut alan työnantajat.

Näin onnistut opettajien rekrytoinnissa

Hyvien hakemusten saamiseksi työpaikkailmoitusten tulee olla kunnossa ja hakemisen tulee olla helppoa. Sujuva hakijakokemus ja riittävä viestintä koko prosessin läpi on nykypäivän rekrytoinneissa tärkeää.

Vaikeassa rekrytointitilanteessa tarvitaan kuitenkin enemmän panostusta. Paraskaan ilmoitusteksti ei auta, jos kohderyhmä ei sitä huomaa.

– Oli kyse sitten yksittäisestä työpaikasta tai vaikkapa artikkelisarjasta, yläotsikko on mainonta. Me viemme halutun sanoman, viestin ja arvot niiden silmäparien eteen, jotka halutaan tavoittaa, Linna sanoo.

Rekrytointikampanjassa tuotetaan esimerkiksi artikkeli, jossa työntekijä kertoo uratarinansa. Se viedään oikean yleisön eteen Iltalehteen. Lisäksi työpaikkailmoituksia markkinoidaan somessa, Googlessa ja Alman mediaverkostossa.

– Me olemme mainonnan ammattilaisia. Kohdentamisten avulla varmistetaan, että juuri oikea kohderyhmä tavoitetaan. Takaamme kaikkiin työpaikkailmoituksiin sovitun määrän lukukertoja, Linna sanoo.

Artikkeli julkaistu vuonna 2024.

Löydä parhaista sopivin

Jobly on Alma Median omistama työnhakupalvelu, joka tavoittaa kaikki työikäiset suomalaiset. Aloita rekrytointi helposti ja nopeasti - ilmoituksen julkaiseminen ei maksa mitään. Panosta tarvittaessa tuloksiin ja osta kampanja yhdellä klikkauksella. Aloita rekrytointi tänään.