Pitääkö työnantajasi sinusta huolta – muutenkin kuin puheissa?
Kuvittele työpaikka, jossa sinut otetaan vastaan juuri sellaisena kuin olet, jossa panostetaan henkilökohtaiseen kehitykseesi, joustetaan elämäntilanteesi mukaan ja arvostetaan panostasi – oli ikäsi sitten 25 tai 65. Entä jos tämän lisäksi tuntisit, että työlläsi on merkitystä niin itsellesi, perheellesi kuin tuleville sukupolvillekin?
Uusi Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) -vastuullisuusdirektiivi vaatii yrityksiä arvioimaan ja raportoimaan toimintansa vaikutuksia yhteiskuntaan, ympäristöön ja hyvään hallintotapaan. Jotkin yritykset tulevat eturintamassa löytämään vastuullisuuden sisään kätkeytyvän liiketoiminnallisen hyödyn.
Yritysten sosiaalinen vastuu kätkee sisälleen myös työntekijöiden hyvinvoinnin. Suomessa jopa 55 % työkyvyttömyyseläkkeistä on mielenterveysperusteisia. Lisäksi kuulemme työnhakijoiden ja työntekijöiden kokevan syrjintää iän tai elämänvaiheen takia.
Tänä päivänä HR- ihmisten huulilla ovat usein sanat neurodiversiteetti ja inkluusio, työyhteisön diversiteetti, erilaisuus. Monessa paikassa mietitään, mitä nämä sanat tarkoittavat omassa organisaatiossa. Miten erilaisuutta ymmärretään, miten se huomioidaan rekrytoinneissa? Ja mitä hyötyä diversiteetistä ylipäätään on työyhteisölle ja liiketoiminnalle?
Työpaikalla ollaan ehkä vangittuja totuttuihin toimintatapoihin, myytteihin ja asenteisiin. Sata vuotta vanhat liikkeenjohdon opit elävät tiukasti eri organisaatiossa – opit ajalta, jolloin työntekijä oli pikemmin koneen osa, kuin inhimillinen yksilö kaikkine tarpeineen.
Vetovoimainen työnantajakuva rakentuu sisältä ulospäin. Päälle liimattu vastuullisuuspuhe ei toimi avoimessa läpinäkyvässä digitaalisessa maailmassa. Varsin moni on etevä havaitsemaan kaiken viherpesun. Pyrkimysten paremman yhteiskunnan ja ympäristön puolesta tulee olla aitoja. Ensimmäinen askel on aito pyrkimys. Jo se on viestimisen arvoista.
Vastuullisesti toimiva organisaatio vetää puoleensa niin työntekijöitä, yhteistyökumppaneita, sijoittajia ja muita sidosryhmiä. Organisaatio, joka huolehtii työntekijöistään, luo kulttuurillaan työntekijöille psykologisen turvallisuuden tunteen ja huomioi erilaisuuden. Tämä tukee yrityksen menestymistä.
Yritys, jossa jokainen voi olla oma itsensä ja jossa vanhemman työnhakijan hakemus ei aiheuta pelkoa, on tulevaisuuden haluttu työnantaja. Työnantajan ei tarvitse olla valmis tai täydellinen. Jo pyrkimys parempaan on kullanarvoinen viesti työnhakijoille.
Kirsi Pihkanen
Alma Jobly
Löydä parhaista sopivin
Jobly on Alma Median omistama työnhakupalvelu, joka tavoittaa kaikki työikäiset suomalaiset. Kosketa työnhakijoita pintaa syvemmältä sisältömarkkinoinnin avulla ja rakenna työnantajabrändiäsi. Aloita rekrytointi tänään.
Artikkeli julkaistu vuonna 2024.
Varaa aika Kirsin kanssa
Kirsi Pihkanen
Business Owner Employer Branding
Varaa keskusteluaika asiantuntijan kanssa. Etäpalaveri ei sido sinua mihinkään.
Puhelin: 010 665 2182
Sähköposti: [email protected]