Miksi Per-Olof on viihtynyt myyjänä yli kuusi vuotta Sector Alarmilla?
Päivittäisiä haasteita ja jatkuvaa kehittymistä
Muutettuaan Ruotsista Suomeen, Peo tarvitsi uuden työpaikan. Aiemmin yrittäjänä toiminut Peo halusi työn, jossa olisi samoja piirteitä kuin yrittäjyydessä. Yksi tärkeimmistä tekijöistä oli mahdollisuus vaikuttaa omaan palkkatasoon. Sector Alarmilla myyjien palkka muodostuu provisiosta ja bonuksista, joten ansiot riippuvat täysin omasta tekemisestä.
“Provisiopalkka oli pääsyy miksi hain Sector Alarmille. Halusin olla itse vastuussa omasta palkastani."
Kuuden vuoden aikana Peo on auttanut satoja ihmisiä ja yrityksiä turvaamaan kotinsa ja tilansa Sector Alarmin palvelumuotoisella hälytysjärjestelmällä. Hän on tehnyt pääosin ovelta ovelle -myyntiä sekä myyntiä tapahtumissa ja messuilla.
"Tässä työssä jokainen päivä on erilainen ja tuo uusia mahdollisuuksia oppia. Vaikka välillä saattaa tuntua, että osaan jo kaiken, huomaan oppivani joka päivä jotain uutta."
Työsuhteen aloitus oli haasteellinen – mikä on luonnollista uutta työtä opetellessa. Toisto, työpaikan tuki ja jatkuvat koulutukset auttoivat Peoa pääsemään vaikeiden alkuvaiheiden yli.
"Urani alussa tärkein oivallus oli, että myyjänä minun täytyy kuunnella enemmän kuin puhua. On ensiarvoisen tärkeää saada asiakas puhumaan sen sijaan, että itse selittää liikaa."
Asiakaskohtaamiset, jotka muuttavat elämän
Mitkä tekijät ovat olleet ratkaisevia, jotta myyntimestari on viihtynyt työssään näin pitkään?
"Sosiaaliselle ihmiselle, kuten minä, tämä on loistava työ! Isoin tekijä on se, että työmalli on kuin yrittäjyys ilman yrittäjän byrokraattisia vastuita. Minulla on mahdollisuus tienata hyvin, eikä palkkaani ole asetettu kattoa. Kaikki on täysin itsestä kiinni. Jos haluat hyvän tuloksen, tee kovasti töitä, ei se sen kummempaa ole. Sen lisäksi taustalla on iso joukko ihmisiä tukemassa onnistumista."
Työstä tekee mielekkään myös, että asiakaskohtaamiset ovat jatkuvasti uusia ja erilaisia. Peo kertoo, että myyjänä pääsee juttelemaan päivittäin monien erilaisten ihmisten kanssa. Erityisen palkitsevaa on auttaa asiakkaita ennalta ehkäisevästi kodin turvallisuuden parissa. Usein asiakkaat yllättyvät siitä, kuinka kokonaisvaltaista palvelua Sector Alarm tarjoaa.
"Se tunne, kun tiedät voivasi pelastaa ihmishenkiä ja koteja, on huikea. On mahtavaa tehdä jotain oikeasti merkityksellistä. Asiakkaat ovat soittaneet ja kiittäneet, että olen pelastanut heidän kotinsa. Messuilla tulee usein vastaan asiakkaita, jotka kiittävät, että heistä on pidetty hyvää huolta."
Peoa motivoi eniten intohimo omaa työtä kohtaan, halu kohdata ihmisiä ja vahva luotto myymäänsä palveluun.
Yrityskulttuuri ja yhteisöllisyys
Motivoiva ja kannustava työyhteisö ovat olleet Peolle merkityksellisiä. Sector Alarmilla kenttämyyjät ovat osa myyntitiimiä, jota vetää myyntipäällikkö.
"Vaikka jokaisella on omat tavoitteet, on tiimillä myös yhteiset tavoitteet, ja ilmapiiri on erittäin kannustava! Myyntipäälliköillä on tärkeä rooli etenkin uran alussa. Sen lisäksi muut myyjät ja muut työyhteisön jäsenet aina myynnin johtoon asti auttavat työssä. Tavoitteena on kehittyä yhdessä ja saavuttaa tuloksia."
Peo on myös päässyt vuosien varrella koulutusmatkoille, muun muassa Aruballe, Lissaboniin, Rio de Janeiroon, Mauritiukselle ja Nizzaan. Näillä matkoilla hän on saanut tavata yrityksen huippumyyjiä ja jakaa osaamista kollegoiden kesken upeissa puitteissa.
Lisäksi Peo kokee merkitykselliseksi sen, että on päässyt osaksi yrityksen kasvutarinaa. Vuonna 2018 Sector Alarm oli vielä melko tuntematon Suomessa, mutta tänä päivänä suurin osa ihmisistä tietää, mistä on kyse.
Vinkit uusille myyjille: kolme sekuntia ratkaisee!
Yli kuuden vuoden kokemuksella Peon taskusta löytyy muutama vinkki, jotka hän haluaa jakaa uusille myyjille tai myyntiuraa harkitseville:
"Tärkein neuvo, etenkin ovelta ovelle -myynnissä: sinulla on kolme sekuntia aikaa tehdä hyvä vaikutus. Ole iloinen ja kiinnostava, niin ihmiset haluavat kuulla, mitä sinulla on sanottavana. Ole aidosti kiinnostunut asiakkaasta ja anna hänen puhua."
Lisäksi Peo muistuttaa, että myyntityö on kuin maraton. Se vaatii pitkäjänteisyyttä, ja vaikka välillä tulee vastoinkäymisiä, pitää jaksaa jatkaa eteenpäin - se palkitsee lopulta!