Täs kaupungis on vaa yks Sheriffi!

Sadik Sherifi, kavereiden kesken “Sheriffi”, työskentelee myyjänä myyden palvelumuotoista kodin- ja pienyritysten hälytysjärjestelmää. Monesti kuulemme ihmisten miettivän, että ostaako kukaan tällaista palvelua. No, Sheriffi palkittiin ensimmäisenä työkuukautenaan kuukauden tulokkaana tehden 20 kauppaa. Kuka tämä nuori mies on, ja miten hän onnistui heti työsuhteensa alussa?
Sector Alarm

Myyntityö vaatii rohkeutta ja sitkeyttä

21-vuotias nuori on ollut koko nuoren aikuisikänsä yrittäjänä erilaisten liiketoimintojen parissa. Taustalta löytyy kokemusta niin autopesulasta kuin ravintola-alaltakin sekä kansainvälisestä myynnistä. Miten Sheriffi päätyi hakemaan Sector Alarmille myyjäksi?

Mun äiti on Sector Alarmin asiakas, ja mulla heräsi mielenkiinto, että minkälaista myyntityö on täällä. Sen lisäksi mulla oli kova tarve päästä merkityksellisen työn pariin, joten sitä kautta innostuin hakemaan ja onneksi hain!

Myyntityöstä Sheriffi kiinnostui alun perin, koska hän pitää itsensä haastamisesta, uusiin ihmisiin tutustumisesta sekä muihin ihmisiin vaikuttamisesta. Kaikista palkitsevinta ja kiehtovinta hänestä ovat nimenomaan useat ihmiskontaktit, joita myyjän työssä pääsee tekemään.  

Ennen Sector Alarmilla aloittamistaan Sheriffillä ei ollut paljoa mielikuvia siitä, millaista työ mahdollisesti voisi olla. Hän tiesi, että kyseessä ei ole helpoin työ, ja moni heittää hanskat tiskiin ennen kuin kerkeää kunnolla aloittamaan. Sheriffi toteaakin, että tämä työ vaatii hermoja, sitoutumista, rohkeutta sekä sinnikkyyttä. Sheriffi päätti tulla niin sanotusti takki auki ja halusikin toimia täysin talon toimintatapojen mukaan sen sijaan, että hän lähtisi sooloilemaan. Hän uskoi, että toimimalla yrityksen mallien mukaisesti hän oppii parhaiten ja nopeiten.

20 kauppaa ensimmäisenä kuukautena

Kuukauden tulokkaan titteli ja 20 kauppaa sen takana eivät tulleet sattumalta. Avoimuus ja halu ottaa oppia vastaan osoittautuivat järkeväksi päätökseksi.

Hyvän tuloksen pohjana tärkeimpänä oli se, että menin sen mukaan, mitä mulle oli opetettu. Sain hyvän perehdytyksen: opin mitä ja miten myyn. Tavoitteen asettaminen päivittäin ohjasi hyvin omaa tekemistä. Sen jälkeen loppu oli itsestäni kiinni.

Sheriffi hankkii asiakastapaamisensa itse ovelta ovelle kiertäen. Tapaamisten sopimisen hän on kokenut haastavimpana osa-alueena myyjän työssä, vaikka suurin osa kohtaamisista onkin positiivisia. Vaikka kohtaaminen ei poikisikaan tapaamista, Sheriffi on kokenut palkitsevana sen, jos voi sen avulla piristää jonkun päivää ja jättää hymyn huulille.

Mun elämän motto on se, että kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Et voi ikinä tietää, mitä positiivisella kohtaamisella voit saada aikaan. Mulla tulee tästä mieleen hyvä esimerkki: olin yhden asuinalueen ruokakaupassa käymässä työvaatteet päällä ja olin hyvällä fiiliksellä, ja moikkasin kaupan asiakasta muuten vaan. Hänen ensimmäinen reaktionsa oli, että älä myy mulle mitään, mulla on pitkä ja raskas päivä takana, johon totesin, että ei hätää, kunhan moikkasin! Muutamaa tuntia myöhemmin kiertäessäni läpi alueen asukkaita erään asunnon oven avasi tämä sama henkilö. Kuinka ollakaan, kyseinen henkilö tunnisti minut, naurahti ja totesi, että katsos tuttu kaveri ja kutsui peremmälle, sillä hän oli miettinyt kodinturvapalveluita. Tapaamiselta poistuin kaupan kanssa.

Sheriffi korostaa myös oman aktiivisuuden ja itsevarmuuden merkitystä.  Mitä enemmän jaksaa käydä ovia läpi, sitä suurempi mahdollisuus on tehdä enemmän kauppaa. Hän kokee olevansa luontaisesti itsevarma, ja sen lisäksi myytävä palvelu on sellainen, mihin hän itse uskoo, joten se helpottaa itsevarmana toimimista.  Tärkeää on myös ottaa opiksi erilaisista tilanteista sekä ihmisistä. Lisäksi hän haluaa vielä korostaa, että silloin jos homma tuntuu vaikealta:

Älä selittele, älä anna tekosyitä sille, miksi olet epäonnistunut, vaan mieti, miten voisit olla parempi. Pyydä tarvittaessa apua!

Hän on myös huomannut, että monilla asiakkailla on vääristyneet ennakkokäsitykset kodinturvapalveluista tai tietoa ei löydy ollenkaan. Tärkeää onkin valistaa asiakkaita eikä olettaa, että he tietäisivät, mistä tällaisessa palvelussa on kyse.

Myyntityö on mentaalipeliä

Yhdeksi työn parhaiksi puoliksi Sheriffi nostaa omat työkaverinsa. Tiimi koostuu samanhenkisistä tyypeistä. Tiimiläisistä löytyy huumoria ja kilpailuhenkisyyttä ja toisten onnistumisista iloitaan yhdessä. Työkaverit jakavat keskenään päivittäin myös osaamistaan.

Keskustelemme Sheriffin kanssa kenelle hänen mielestään Sector Alarmin kenttämyyjän työ sopii. Sheriffin mielestä työ sopii parhaiten kehittymishaluiselle henkilölle, joka haluaa seikkailla ja päästä näkemään paljon erilaisia ihmisiä sekä asuinalueita, haluaa pitää hauskaa ja omaa positiivisen ajattelutavan. Tässä työssä pääsee testaamaan myös omia rajojaan.

Jos haluaa kehittyä myyjänä, tämä on hyvä paikka aloittaa. Kaikille tämä työ ei sovi, sillä täällä ei voi mennä sieltä, mistä aita on matalin. Kaikki työkalut tarjotaan menestymiselle, jos sitä haluaa. Täältä saa hyvät koulutukset ja paljon apua omalle kehittymiselle. Mun mielestä myyntityö on mentaalipeliä, ja jos pärjäät täällä, sä pystyt tekee myyntityötä missä tahansa! Täällä pääsee testaamaan, miten hyvin pärjää. Olen kokenut työympäristön turvallisena ja kehittävänä, sua autetaan löytämään omat kehittymiskohtasi. Vaikka täällä on eri rooleja, niin täällä ei tunnu hierarkiaa – kaikki on samanarvoisia.

Lopuksi puhumme vielä hetken unelmista. Mistä nuori Sheriffimme haaveilee?

"Mun suurimpana unelmana on kirjoittaa kirja. Sitä ennen haluan saada mahdollisimman paljon kokemuksia ja onnistumisia.

Avoimet työpaikat

Lue lisää samankaltaisia artikkeleita

“Best job ever!” – näin Sector Alarmin työntekijät ajattelevat työpaikastaan

Työpaikkailmoituksissamme lukee: “Meillä tutkitusti viihdytään ja moni sanookin, että tämä on paras työpaikka ikinä”. Mistä tiedämme väittää niin? Onko kyse vain HR:n haaveilusta tai johtoportaan toiveajattelusta? Ei suinkaan! Emme väitä olevamme täydellinen työyhteisöonnela, omat haasteemme meilläkin on, mutta tässä artikkelissa on aitoja ja autenttisia poimintoja työntekijöidemme kirjoittamana henkilöstökyselyihimme.
Lue lisää

Sector Alarmin oma Akatemia kasvattaa tulevaisuuden johtajia myyntiin

Sector Way Academy eli lyhennettynä SWA tukee työntekijöidemme kasvua ja urakehitystä - onhan yksi arvoistamme kehittymishalu. Sector Way Academy on yrityksemme ikioma koulutusorganisaatio. Yksi SWA:n tarjoamista koulutusohjelmista on FSMP. Tämän kirjainmonsterin kun avaa sanoiksi paljastuu, että kyseessä on Future Sales Manager Program, jonka tarkoituksena on valmistaa talon sisältä esihenkilöitä tulevaisuuden myyntipäälliköiksi. Noin 50 % tämänhetkisistä kenttämyyntipäälliköistämme onkin kasvanut rooliinsa kyseisen ohjelman kautta. Mitä hyötyä ohjelmasta on siinä mukana oleville ja kuka voi päästä koulutukseen mukaan?
Lue lisää

Myyntijohtajan viisi vinkkiä miten tulla huippumyyjäksi

Niko Henttinen työskentelee Sector Alarm Suomen myyntijohtajana ja nyt hän tarjoaa arvokkaita vinkkejä huippumyyjäksi haluaville! Niko on työskennellyt ennen myyntijohtajan tehtäväänsä Sector Alarmilla myyntipäällikkönä, sekä sen jälkeen aluemyyntipäällikkönä. Hän on edennyt viidessä vuodessa myyntipäälliköstä myyntijohtajaksi, joten hän todella tietää mistä puhuu. Nyt kannattaa ehdottomasti olla tarkkana kuin porkkana - nimittäin nämä vinkit eivät maksa mitään!
Lue lisää