Työntekijät EB-työn keskiössä – ota opit talteen Magnet Talksista

Autenttiset tarinat työntekijöiltä ovat avain onnistumiseen EB-työssä.

Alma-talolla pureuduttiin työnantajabrändäykseen syksyn ensimmäisessä Magnet Talks -tilaisuudessa. Aamun puheenvuorot pitivät kaksi Magnet Awards -voittajaa: OP Ryhmä ja Airbus Defence and Space.

Kummassakin tapauksessa yrityksen työntekijät olivat EB-kampanjan keskiössä.

OP:n Senior Communications Specialist Jenna Vuorela jakoi oppeja Oranssi aalto -vaikuttajaohjelmasta. Sen tavoitteena oli lisätä OP:n näkyvyyttä työnantajana sosiaalisessa mediassa työntekijöiden itsensä kertomana.

– Filosofiamme on, että viestintä kuuluu kaikille. Ihmiset haluavat kuulla autenttisia tarinoita työntekijöiltä, Vuorela sanoi.

Ohjelma aloitettiin toukokuussa 2023. Mukaan otettiin vaikuttajia työntekijöistä, jota ovat monimuotoinen joukko asiantuntijoita ympäri koko organisaatiota.

Vaikuttajat osallistuivat vuoden mittaiseen koulutusohjelmaan, johon kuului sekä läsnä- että etäkoulutuksia viestinnästä, liiketaloudesta ja strategiasta. 

– Emme kerro, mitä pitäisi postata, mutta jaamme lehdistötiedotteita, kampanjoita ja vinkkejä Teams-kanavalla vaikuttajille, Vuorela kertoi.

Tuloksena työntekijöiden aktiivisuus ja vuorovaikutus kasvoi LinkedInissä. Merkittävintä oli OP:n työnhakijamäärän tuplaantuminen vuonna 2023. Vuorelan mukaan Oranssi aalto -kampanja on näkynyt myös hakijoiden vastauksissa, hakijakokemuskyselyissä ja työhaastatteluissa.

Airbus inspiroi työntekijätarinoilla

Moni tuntee Airbusin lentokoneista, mutta harvempi tietää Suomessa toimivasta Defence and Space -yksiköstä. HR Business Partner Maiju Karppinen kertoi, että hänen aloittaessaan suurin haaste oli kilpailu ammattilaisista sekä tunnettuus työnantajana.

Airbus lähti luomaan työnantajakuvaansa puhtaasti työntekijät edellä. 

– Ryhdyimme toimeen ja määrittelimme tavoitteet, KPI:t ja pääteemat tarinoille sekä sisällöille, Karppinen kertoi.

Airbus Defence and Space kertoo työntekijöistään inspiroivilla julkaisuilla sosiaalisessa mediassa. 

Pian julkaisut alkoivat saada huomiota sekä sisäisesti että ulkoisesti. Kommentteja ja palautetta tuli runsaasti ja moni halusi lähteä mukaan.

– Talenttien tarinat antavat pääsyn heidän verkostoihinsa ja ne kasvattavat luottamusta. Ne ovat samaistuttavia ja kannustavat osallistumaan keskusteluun.

Julkaisut ovat tehneet LinkedInistä sisäisen viestinnän välineen. Julkaisujen avulla työntekijät tutustuvat ja oppivat uutta kollegoiltaan. Se näkyy huikeina vuorovaikutuslukuina.

– Julkaisut koetaan tunnustuksena hyvästä työstä. Työntekijämme ovat ylpeitä työstään ja haluavat osallistua.

Näin viestit tehokkaasti työntekijälähettiläiden avulla:

  1. Anna työntekijöille ääni – Hyödynnä työntekijöiden omia tarinoita ja kokemuksia osana brändiä. Aito viestintä luo luottamusta ja tekee yrityksestä helpommin lähestyttävän sekä ulkopuolisille että omalle henkilöstölle.
  2. Aktivoi sosiaalinen media – Panosta työntekijälähtöisiin julkaisuihin erityisesti LinkedInissä ja muissa some-kanavissa. Tämä lisää yrityksen näkyvyyttä ja auttaa laajentamaan sekä ulkoista että sisäistä vuorovaikutusta.
  3. Anna tunnustusta – Julkaisut, joissa työntekijät ovat keskiössä, nostavat heidän työnsä ja saavutuksensa esille. Tämä vahvistaa työntekijöiden ylpeyttä yrityksestä ja rohkaisee heitä osallistumaan aktiivisesti brändin rakentamiseen.