Jätä sillat polttamatta – irtisanoudu ammattimaisesti

Uuden työn saannissa on usein haittapuolena se, että joutuu irtisanoutumaan vanhasta työpaikasta. Moni kokee irtisanoutumisen stressaavana. Miten esitän asian mahdollisimman korrektisti? Miten pomoni reagoi?
Miten irtisanoutua ammattimaisesti?

Uuden työpaikan saaminen tuntuu lähestulkoon aina hyvältä. Monelle siihen liittyy kuitenkin ikävämpi osuus - vanhasta paikasta irtisanoutuminen. Pomon ja työkavereiden reaktio voi jännittää, etenkin jos työsuhde on ollut pitkä. Tiiviin työyhteisön jättäminen voi niin ikään tuntua stressaavalta. Joskus taas tarve irtisanoutumiselle voi tulla yllättäen, vaikka uudessa työssä olisi vasta aloittanut.

Joka tapauksessa irtisanoutuminen kannattaa aina hoitaa asiallisesti, siltoja polttamatta. Lue vinkit, miten voit irtisanoutua tyylikkäästi ja jättää samalla mahdollisimman ammattimaisen kuvan itsestäsi.

Sovi käytännön asioista uuden työnantajan kanssa

Kirjoita työsopimus ennen irtisanoutumista

Ei kannata irtisanoutua edellisestä työpaikasta ennen kuin olet kirjoittanut työsopimuksen uuteen paikkaan. Yritysmaailmassa voi tapahtua nopeita käänteitä ja joskus uutta henkilöä ei voidakaan palkata. Jos olet ehtinyt jo irtisanoutua, voit yhtäkkiä löytää itsesi tilanteesta, jossa sinulla ei olekaan työpaikkaa.

Huomioi irtisanomisaika

Kun sovit uuden työsi aloituspäivämäärää, ota huomioon nykyisen työsi irtisanomisaika. Työsopimuslaissa on määritelty yleiset säännökset irtisanomisajoista. Aika riippuu siitä, irtisanoutuuko työntekijä itse vai irtisanotaanko hänet työnantajayrityksen puolelta.

Jollei muusta ole sovittu, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat ovat:

  • Kaksi viikkoa, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta
  • Yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta

Tarkista kuitenkin, mikä irtisanomisaika työsopimukseen on merkitty, sillä se voi vaihdella yrityskohtaisesti.

Irtisanoudu henkilökohtaisesti

Ilmoita ensin esihenkilöllesi

Voit jättää irtisanoutumisilmoituksesi virallisesti sähköpostilla tai paperilla, tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa lähtemisestäsi suullisesti, esimerkiksi varaamalla kahdenkeskisen palaverin esihenkilösi kanssa. Älä juoruile lopettamisestasi työkavereillesi ennen kuin olet virallisesti jättänyt irtisanomisilmoituksesi.

Käy halutessasi lähtökeskustelu

Syytä irtisanoutumiselle ei ole pakko kertoa, jos ei halua. Voi olla kuitenkin hyvä käydä lähtökeskustelu eli "exit-haastattelu" esihenkilön kanssa. Keskustelussa voi avata pointteja, miksi on päätynyt ratkaisuun vaihtaa työpaikkaa sekä antaa palautetta yrityksen toimintatavoista. Keskustelusta on usein hyötyä kaikille osapuolille, joten sitä kannattaa itse ehdottaa, jos kutsua ei tule yrityksen puolelta.

Pidä perustelusi johdonmukaisena

Vaikka sinun ei tarvitse kertoa syytä lähdöllesi, todennäköisesti joku työyhteisössäsi sinulta sitä kysyy. Jos päätät perustella lähtösi, kannattaa etukäteen pohtia vastausta ja miettiä mitä aikoo sanoa. Pidä myös vastauksesi johdonmukaisena – älä kerro toisistaan radikaalisti eroavia syitä eri ihmisille. Tämä aiheuttaa vain hämmennystä.

Jätä itsestäsi hyvä vaikutelma

Irtisanomisaikana työntekijä tekee työnsä normaalisti ja saa ajalta palkan. Aika kannattaa käyttää kesken olevien projektien loppuun viemiseen sekä työtehtäviesi siirron tekemiseen mahdollisimman helpoksi uudelle työntekijälle.

Perehdytä uusi työntekijä tai jätä hyvät ohjeet

Onnellisessa tapauksessa korvaajasi on jo ehditty rekrytoida ennen lopettamistasi. Tiedät itse parhaiten työnkuvastasi, joten luonnollisesti sinun olisi hyvä perehdyttää uusi työntekijä tehtäviisi. Jos korvaajaa ei ole vielä ehditty rekrytoida, voit tehdä hyvät ohjeet, jotta työtehtäviesi jatkaminen olisi mahdollisimman sujuvaa.

Siivoa jälkesi

Jokaisella on omanlaisensa tapa tehdä töitä. Palauta kuitenkin tavarat ja työvälineet omille paikoilleen, jotta muidenkin on helppo löytää ne.

Jos käytät työssäsi tietokonetta ja tiedostosi ovat hujan hajan, käytä viimeisinä päivinä myös hieman aikaa kansioiden järjestämiseen mahdollisimman loogisesti ja löydettävästi.

Muista työyhteisöä kiitoksella

Viimeisenä päivänäsi on kohteliasta muistaa työkavereita sähköpostilla, jossa kiität kuluneista vuosista. Voit myös halutessasi viedä kahvihuoneeseen esimerkiksi karkkia ja kiitoskortin.

Miksi kannattaa lähteä hyvissä väleissä?

”Mitä väliä sillä on, jos joku suuttuu tai loukkaantuu, lähden kuitenkin pois!”

Tällainen ajattelutapa on kovin lyhytnäköinen. Ovet paukkuen ei kannata lähteä mistään työpaikasta, sillä piirit ovat pienet ja sana huonosta käytöksestä kiirii kyllä.

On hyvä myös pitää mielessä suosittelijoiden ja verkostojen tärkeys työelämässä ja lopettaa työsuhde kunnialla.

Irtisanoutumisen hetkellä saattaa herätä yllättäviäkin tunteita – teinkö sittenkään oikean valinnan? Jopa sinua huonostikin kohdellutta työpaikkaa kohtaan saattaa tuntea lojaaliutta. Tässä tapauksessa on kuitenkin pidettävä pää kylmänä ja ajatella järjellä, ei tunteella. Toimi sen mukaan, mikä itsellesi on parasta.

Lue myös: Uusi työ, huono henki – kuinka irtisanoutua vasta aloittaneena?
Lue myös: 5 työelämäuskomusta, jotka joutaisivat romukoppaan

Katso avoimet työpaikat

 

Artikkeli julkaistu vuonna 2019.