Helsingin satamaan investoidaan yli puoli miljardia – “Työmäärä näkyy useissa suunnittelutoimistoissa“
Helsingin keskustan satamatoiminnot rakennetaan pitkälti uudelleen tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. 2030-luvulle ulottuvalla kehitystyöllä varmistetaan Suomen pääsataman toiminta ja siten sekä kansallinen kilpailukyky että huoltovarmuus.
Liikennekapasiteetin kasvun mahdollistamiseksi ruotsinlaivat lähtevät jatkossa Katajanokalta ja Tallinnan liikenne Länsisatamasta. Näiden jälkeen Eteläsataman alue aloittaa muutoksen Makasiinirannaksi, josta löytyy laivojen sijaan arkkitehtuuri- ja designmuseo sekä elävää kaupunkitilaa. Yllättäen satamaliikenteen kehittäminen alkaa mantereelta ja tarkalleen ottaen maan uumenista.
Helsingin Sataman tekninen johtaja Pekka Hellström sanoo, että Länsisataman ajoneuvoliikenne Länsiväylältä siirtyy noin kahden kilometrin mittaiseen tunneliin. Sen kolmesta linjauksesta valitaan paras vuoden 2023 aikana. Hellström kuvailee päätöksentekoprosessia kiehtovaksi.
”Tunneli alittaa metron, yhdessä vaihtoehdossa hautausmaan, ratkaisee Helsingin ruuhkaisimman risteyksen ja rauhoittaa Jätkäsaarta asuinalueena. Sidosryhmien määrä on valtava, ja silti vain yksi tunneli tehdään. Ei tällaisia urakoita tule vastaan kuin kerran työuran aikana.”
Sataman kehittäminen luo uutta pääkaupunkia
Hellström huomauttaa, että Helsingin sataman kehittämisessä ei ole kyse vain laivaliikenteestä. Tunnelipäätös mahdollistaa Helsingille esimerkiksi Salmisaaren alueen kehittämisen, kun runsas satamaliikenne siirtyy maan alle. Myös pitkään suunnitellun Makasiinirannan mahdollistaja löytyy Helsingin Sataman kehittämisohjelmasta.
”Satama tekee kaupungin ja kaupunki sataman. Kun suunnittelemme satamatoimintoja, vaikutamme samalla miljardien eurojen elinkeinoihin, helsinkiläisten asumiseen, liikenteeseen ja koko Suomen tavaraliikenteeseen sekä matkailuun.”
Kehittämisohjelma varmistaa Helsingin sataman ja sen asiakkaiden kasvun tulevina vuosikymmeninä. Satamatunneli on sen ensimmäinen osa. Sitä seuraa aluelaajennukset, laiturien uudistukset ja täysin uuden, 40 000 neliön Terminaali 1:n rakentamisen Länsisatamaan. Myös Katajanokan terminaali uudistetaan. Eteläsatamaan jää pika-alusliikenteen matkustajaterminaali. Ohjelman budjetti vuosille 2022-2030 on 560 miljoonaa euroa.
”Valmisteluvaiheen jälkeen kehittämisohjelma tulee näkymään kiihtyvästi sekä omien rekrytointiemme että hyvin monen suunnittelutoimiston työmäärässä. Jokainen ohjelman sisältämä hanke pitää sisällään monia kiinnostavia työtehtäviä.”
Euroopan vilkkain matkustajasatama kasvaa
Yli puolen miljardin ohjelma tehdään, sillä Helsingin Sataman ydintehtävä on tarjota varustamoille toimivat olosuhteet niiden liiketoiminnan harjoittamiseen. Lähes puolet Suomen ulkomaankaupan arvosta kulkee sen kautta ja Helsinki on jo nyt Euroopan vilkkain matkustajasatama. Toiminnan kehittäminen on yhteiskunnallisesti merkittävää, sillä laivaliikenteen matkustajien Suomen jättämät tulot ovat noin 700 miljoonaa euroa. Sataman liikevaihto vuosittain on noin 100 miljoonaa euroa.
”Matkustajaliikenteen kasvun hallinta turvaa Helsingin, Tukholman ja Tallinnan välisen, hyvin vilkkaan päivittäisen liikenteen näiden pääkaupunkien keskustojen välillä. Samalla kehitämme oman pääkaupunkimme keskustaa. Työ on haastavaa, mutta erittäin moniulotteista ja mielenkiintoista.”