”Hyvä johtaminen ei ole sattumaa” – Helsingin Satama nosti henkilöstötyytyväisyyttä kehittämällä esihenkilötyötä

Helsingin Sataman eri alojen ammattilaiset suosittelisivat työnantajaansa nyt enemmän kuin aikaisemmin. Muutoksen taustalla on yhteisöllisyyden ja johtamiskulttuurin kehittämistä pelillisillä menetelmillä, millä on lisätty valmentavaa ja sparraavaa esihenkilötyöskentelyä.
Helsingin Satama

Helsingin satama on Suomen ulkomaankaupan ja matkustajaliikenteen pääsatama. Organisaatio koostuu useiden eri alojen osaajista, mikä on näkynyt myös erilaisena esihenkilötyönä ja johtamisena.

Henkilöstöjohtaja Katja Riikola sanoo, että Helsingin Satama on sen moninaisista työtehtävistä huolimatta yksi organisaatio, ja tätä tunnetta halutaan vahvistaa koko henkilöstön keskuudessa.

”Haluamme, että jokainen Helsingin Sataman työntekijä voi odottaa esihenkilöltään samoja asioita. Tunnemme hyvin myös nuorten työntekijöiden odotukset, ja heillä korostuu eteenpäin menevän mahdollistamisen ja valmentavan otteen merkitys.”

Riikola kuvailee, että lähijohtamisen uusi polku on vasta alkumetreillä, mutta tulokset näkyvät jo nyt. Helsingin Satama tekee säännöllisesti henkilöstökyselyn, joka osoittaa, että työpaikan yhteishenki ja esihenkilötyöskentely ovat molemmat kehittyneet erittäin positiiviseen suuntaan viimeisen vuoden aikana. Lisäksi yhä useampi työntekijä olisi valmis suosittelemaan työnantajaansa muille.

Kuusi lupausta työntekijälle

Minkälaisesta muutoksesta on kyse? Riikola sanoo, että henkilöstöä haluttiin osallistaa heti hankkeen alussa selvittämällä ja keskustelemalla yhdessä, mikä on hyvää johtamista: miltä se näyttää, mitä halutaan lisää, mitä halutaan kohdata vähemmän? Esiin nousseita, henkilöstön tärkeäksi kokemia, asioita työstettiin esihenkilöiden ja johdon työpajoissa. Lopulta kehittämispolku kiteytyi kuuteen lupaukseen: Innostan, arvostan, suunnittelen, toteutan, mahdollistan ja valmennan.

”Lupausten valmentaminen toteutettiin pelillisin keinoin. Se oli mahdollisuus heti alussa käydä vuorovaikutteisesti läpi, mitä se tarkoittaa, kun innostan, ja mitä se on toimintana, kun arvostan.”


Johtamislupaukset ovat jo tänä vuonna osa Helsingin Sataman johdon ja esihenkilöiden suoriutumisen arviointia. Riikola sanoo, että johtamislupaukset antavat kehyksen johtajana kehittymiselle ja ne avaavat oman kasvupolun.

”Meillä kaikilla on omat vahvuutemme ja kehittämisalueemme. Johtamislupausten avulla esihenkilötyön ja johtamisen kehittämistoimenpiteet voidaan kohdentaa oikein.”

Johtamislupaukset ohjaavat myös rekrytointeja

Riikola sanoo, että koko prosessi on tähdännyt johtamisen konkreettiseen kehittämiseen, ja sen tulosten viemiseen esihenkilötyön ja johtamisen arkeen. Hän korostaa, että kyse ei ole koulutusputkesta, vaan tavasta kehittää koko organisaation johtamiskulttuuria, jolla on vaikutusta kaikkien työyhteisön jäsenten työarkeen.

Helsingin Sataman tuleville esihenkilöille johtamislupaukset tulevat vastaan jo rekrytointivaiheessa.

”Meillä saa olla persoonallinen johtaja jatkossakin. Emme kuitenkaan katso ainoastaan hakijoiden teknistä tai taidollista osaamista, vaan kandidaatteja arvioidaan myös johtamislupausten valossa. Haluamme että henkilöstömme voi hyvin ja johtaminen meillä on johdonmukaista ja yhtenäistä.”

Lue lisää samankaltaisia artikkeleita

Helsingin Satama on keskeisessä roolissa Suomen meriliikenteen ympäristövastuullisuudessa

Helsingin Satama on Euroopan vilkkain matkustajasatama ja Suomen tärkein vientisatama. Toiminnan laajuus tekee ympäristöteoista merkittäviä: yksistään alusten satamassaoloajan päästöjen vähentäminen kerryttää valtavan säästön CO2-kuormassa.
Lue lisää

Helsingin satamaan investoidaan yli puoli miljardia – “Työmäärä näkyy useissa suunnittelutoimistoissa“

Helsingin Sataman kehittämisohjelma ulottuu laiturialueilta pääkaupungin keskustan kehittämiseen ja maan allekin mennään kahden kilometrin matkalla. Tekninen johtaja Pekka Hellström pitää hankekokonaisuutta suurena työmääränä suunnittelijoille ja rakentajille.
Lue lisää